"Compassie, ontzag, verwondering, nieuwsgierigheid, verheffing en nederigheid, zijn de fundamenten van elke echte beschaving. Het zijn de voorrechten van ieder kind, in elk huis, op elke school!"
Naar Yehudi Menuhin, Amerikaans/Brits violist, altviolist en dirigent (1916 - 1999)
Met Recht Begaafd ondersteunt ouders van hoogbegaafde kinderen daar waar het gaat over de rechtsverhouding tussen onderwijsvragers en onderwijsaanbieders. Passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen is een belangrijk onderwerp dat aandacht en zorgvuldige planning vereist. Een preventieve, gestructureerde en beleidsmatige aanpak is daarbij essentieel. Dit alles binnen de kaders en (ruime!) mogelijkheden die de heersende wetgeving biedt.
Met Recht Begaafd erkent dat hoogbegaafde leerlingen unieke behoeften hebben die doorgaans niet in reguliere onderwijssystemen worden vervuld. Daarbij benadrukt Met Recht Begaafd dat een niet-passend onderwijssysteem niet betekent dat de mensen binnen het onderwijs niet met hart voor hun zaak werken. Het gaat echt om het systeem, niet om de mensen die hierbinnen functioneren. Met Recht Begaafd komt gelukkig ook onderwijsprofessionals tegen die heel meedenkend en welwillend zijn om ervoor te zorgen dat hoogbegaafde leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om te gedijen.
Met Recht Begaafd daagt leerkrachten uit om het artikel van Anton Horeweg te lezen én doorgronden waarin hij uitlegt waarom leerkrachten moeten investeren in een goede relatie met ouders. https://www.kn.nl/verdieping/interview-verdieping/waarom-leraren-moeten-investeren-in-een-goede-relatie-met-ouders/
Met zijn boek "In gesprek met ouders. Een positieve relatie tussen school en thuis", opent Horeweg zowel letterlijk als figuurlijk deuren.
Met Recht Begaafd heeft een inclusieve visie op onderwijs en pleit voor een onderwijsomgeving die zich richt op de unieke behoeften van élke leerling.
Wanneer een school ongelijkheden erkent én daarop inspeelt, kan een gedifferentieerde leeromgeving worden gecreëerd waarin elke leerling de kans krijgt om te leren en zich te ontwikkelen op zijn of haar eigen niveau.
Met Recht Begaafd denkt mee in het realiseren van gepersonaliseerd onderwijs, zodat leerlingen niet alleen schoolse vaardigheden, maar ook sociale en emotionele vaardigheden ontwikkelen. Vraaggestuurd onderwijs biedt hierbij de mogelijkheid om in te spelen op de individuele behoeften en leerstijlen van hoogbegaafde leerlingen.
In dit verband kan Met Recht Begaafd het interview met Anton Horeweg over de mismatch tussen school(systeem) en het kind bij u aanbevelen. Deze is te beluisteren via bijgaande link: https://open.spotify.com/episode/03c3PQcTfNlyRY8xzRaZzN?si=N5GpPZyiQqqWTUDymjYJkw
Met Recht Begaafd gelooft dat middels verbindende samenwerking bewerkstelligd kan worden dat hoogbegaafde leerlingen de uitdagingen en kansen krijgen die zij verdienen!
Al decennia is bekend dat hoogbegaafdheid véél meer is dan enkel een hoog IQ, echter hanteren veel scholen toch uitsluitend een hoog intelligentiecijfer als maatstaf voor aanpassingen in het onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen. Hoogbegaafdheid omvat echter verschillende aspecten, waaronder ook emotionele kenmerken, motivatie, temperament en de invloed van de omgeving. Het is cruciaal om te erkennen dat de mate waarin het potentieel van een hoogbegaafd individu tot uiting komt, afhankelijk is van verschillende interne factoren (faalangst, perfectionisme) en externe factoren (welbevinden).
Met Recht Begaafd erkent het belang om inzichtelijk te krijgen wat de oorzaak van het gedrag van een hoogbegaafde leerling is en in hoeverre het gedrag een natuurlijke reactie is op een niet-passend onderwijsaanbod en/ of niet passende begeleiding. Daarom is het belangrijk om een holistische benadering te hanteren waarin zowel cognitieve als emotionele ontwikkeling wordt ondersteund. Zo kunnen ouders en begeleiders een meer volledig beeld krijgen van het kind en hen beter ondersteunen bij hun ontwikkeling.
Het opvoeden van hoogbegaafde kinderen kan een uitdagende taak zijn voor ouders. Dit vanwege een veelheid aan talenten en unieke denkprocessen van hun kind. Het constant zoeken naar de juiste aanpak en de bijkomende zorgen kunnen veel twijfels en stress met zich meebrengen. Hoogbegaafde kinderen kunnen al op jonge leeftijd veel vragen stellen, regels uitdagen en in discussies zeer sterk uit de hoek komen. Het omgaan met schoolwerk kan ook voor de nodige spanning zorgen.
Met Recht Begaafd weet dat ouders zich vaak afvragen of ze het wel goed genoeg doen voor hun hoogbegaafde kind en twijfelen of hun kind wel op de juiste manier wordt ondersteund. Het is belangrijk om te onthouden dat elke ouder voor dergelijke uitdagingen kan komen te staan. Met Recht Begaafd helpt ouders dan ook de voordelen van hoogbegaafdheid te blijven zien en te herinneren dat (met de juiste ondersteuning en begrip!) hoogbegaafde kinderen zich uitstekend kunnen ontwikkelen tot gelukkige en succesvolle individuen.
Met Recht Begaafd (h)erkent dat helaas té vaak niet wordt voldaan aan de specifieke ontwikkelingsbehoeften van hoogbegaafde kinderen. Daarnaast verschilt het sociaal en/ of emotioneel functioneren van hoogbegaafde kinderen heel sterk ten opzichte van hun leeftijdsgenoten. Het is daarom zeer belangrijk dat een hoogbegaafd kind zich begrepen voelt in zijn ‘anders zijn’. Dit omdat hoogbegaafdheid anders negatief invloed heeft op sociale relaties, zelfbeeld, emotioneel welbevinden en prestaties.
Met Recht Begaafd voert een open gesprek met hoogbegaafde kinderen over hun gevoelens van anders zijn en leert hen op welke manier kinderen daarmee om kunnen gaan. Met Recht Begaafd hecht veel waarde aan een evenwichtige sociale- ontwikkeling en een gezond emotionele welzijn van hoogbegaafde kinderen. Zonder deze aspecten te erkennen en te ondersteunen heeft dit een negatieve impact op zowel het huidig als later functioneren van het hoogbegaafde kind.
Met recht begaafd betreurt dat veel hoogbegaafde kinderen vastlopen op schijnbaar normale aspecten van het leven. Dit kan leiden tot gevoelens van onbegrip zowel vanuit hun omgeving als vanuit henzelf. Het vinden van steun en erkenning in een peergroup kan hierbij van onschatbare waarde zijn. Gelijkgestemden kunnen elkaar beter begrijpen in de manier waarop hoogbegaafdheid hen beïnvloedt. Het biedt tevens een veilige omgeving waar ze zich begrepen voelen en waar hoogbegaafde kinderen kunnen leren van elkaars ervaringen. Het kan ook helpen om gevoelens van eenzaamheid en isolement te verminderen en om een positiever zelfbeeld te ontwikkelen.
©Met Recht Begaafd 2025. Alle rechten voorbehouden.
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.